JAMPS En las redes sociales
JAMPS En las redes sociales
JAMPS En las redes sociales
JAMPS En las redes sociales

Araba Lastiği Alırken Nelere Dikkat Etmeliyiz
Okunma 8581
Yorumlar 3
Konuyu Oyla:
  • Toplam: 0 Oy - Ortalama: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi
#1
oto-lastik.jpg

Herhangi bir durumda araç lastiği değiştirilmesi gerekir. Bu yazımızda lastik değiştirmek isteyen araç sahiplerinin dikkat etmeleri gerekenleri yazacağız.

Hem sıfır kilometre hem de ikinci el araba alırken dikkat etmeniz gereken en önemli konulardan biri aracın lastikleridir. Lastik değişimi, kış ve yaz lastiği konusu, lastik alırken dikkat edilmesi gerekenlerin başında gelir. İkinci el araba alırken nasıl ki yedek parçalarının değişim kolaylığına ya da parça fiyatlarına da dikkat ediyorsanız oto lastik değişiminde yaşayabileceğiniz süreci de önceden göz önüne almalısınız.

Oto lastik seçimi, hem güvenli sürüş, hem ekonomik yakıt tüketimi hem de konfor için son derece önemlidir. Peki oto lastik alırken nelere dikkat etmek gerekir?

Aracınıza uygun lastik ebadı bellidir. Bu nedenle gelişigüzel lastik seçmemeli, aracın boyutlarına ve olması gereken lastik ebadına uygun olarak seçim yapmalısınız. Bu konuda aracınızın kullanım kataloğu size en doğru bilgiyi sunar.
Farklı boyutlarda lastikler takmak ya da lastiklerden bir ya da birkaçını değiştirmek aracınızın dengesini bozar.
Tek lastik değiştirmek neden yanlış?

Otomobil lastiği, 4X4 ya da suv araç lastiği, kamyonet-kamyon gibi büyük araç lastiği şeklinde sınıflandırılır. Dolayısıyla araç tipi, lastik seçiminde dikkat edilmesi gerekenlerin başında gelir.
4x4 ve 4x2 araçlar arasındaki farklar neler?

Alacağınız lastik uzun ömürlü, yani dayanıklı olmalıdır.
Kullanım alışkanlığınız da lastik seçiminde belirleyicidir. Aracınızı arazide, kısa mesafede şehir içinde ya da uzun yolda mı kullanıyorsunuz? Alacağınız lastiğin tipi, kullanım alışkanlığınıza göre değişiklik gösterir. Örneğin uzun ömürlü lastiklerin fiyatları daha fazla olur ama aracınızla uzun yola çıkıyorsanız bu lastikleri tercih etmelisiniz. Aksi  takdirde sürekli lastik değiştirmek zorunda kalarak daha çok masrafa girersiniz.
Yakıt tasarrufu sunacak şekilde lastik seçin. Bu konuda lastikçinize danışabilirsiniz. Seri hareket kabiliyeti sunan lastikler, hem yakıt masrafını azaltır hem de yol tutuş performansını arttırır.
Cevapla
Teşekkür Edenler:
#2
lastik-uzerindeki-desenler.jpg

LASTİK DESENLERİ NE ANLAMA GELİYOR

Oto lastiklerine baktığımızda 5 farklı desenle karşılaşırız. Lastiklerin desenlerine göre özellikleri ise şöyledir:

1- Düz tip lastikler: Sessiz ve konforlu sürüş imkânı sağlayan bu lastikler, üstün direksiyon hâkimiyeti ve düşük yakıt tüketimi ile ön plana çıkarlar.

2- Dişli tip lastikler: Islak zeminlerde, çamurlu ve karlı yollarda üstün manevra kabiliyeti sağlayan dişli tip lastiklerin yol tutuşları ve fren performansları da maksimum seviyededir. 

3- Blok tip lastikler: Kavrama ve çekiş gücü yüksek olan dişli tip lastiklerin fren performansları da güçlüdür.

4- Düz-dişli tip lastikler: Hem ön hem de çeker aksta kullanılan düz-dişli tip lastikler, asfalt dışı yollarda sürüş kolaylığı sağlar. Direksiyon hâkimiyeti de iyi dengelenmiştir.

5- Kar-çamur tip lastikler: İsminden de anlaşılacağı gibi karlı ve çamurlu yollarda yüksek performans sergileyen bu lastiklerin fren emniyeti ve yol tutuş kabiliyeti maksimum seviyededir.
Cevapla
Teşekkür Edenler:
#3
Fabrika Çıkışından Farklı Boyutlarda Lastik Seçimi Yapılabilir mi?

 Öncelikle şunu belirtelim ki, araç üreticileri ürettikleri araca belirli boyutlarda lastik takılmasını önerirken, bu boyutları elbette rasgele belirlemezler. Birçok ar-ge çalışmasının bir sonucu olarak ortaya belirli boyutlar çıkartılır ve aracı satın alan kişilere de bu boyutlarda lastikler kullanmaları tavsiye edilir.

Önerilen lastik boyutlarından daha farklı boyda lastikler kullanmak aracın beklenmedik tepkiler vermesine neden olabilmektedir. Bu durumda aracın güvenliği tehlikeye düşebilir veya aracın performansı azalabilir.

Bunların yanı sıra eğer o araca uygun lastik takılmazsa bu durumda araç sigorta kapsamı dışında kalır ve herhangi bir denetleme sırasında araç sahibi ceza ödemek durumunda kalabilir.

Performans Lastikleri Aracın Performansını Arttırır mı?

Performans lastikleri adı verilen lastikler sadece belirli araçlar için üretilirler. Eğer performans lastiği kullanabilecek şekilde üretilmeyen araçlara performans lastiği takılırsa, herhangi bir performans artışı sağlanmaz. Bunun yanında performans lastiği takılması gereken araçlara da performans lastikleri takılmalıdır. Sonuç olarak yine az önceki konuda bahsettiğimiz gibi, hangi araca hangi lastik türü uygunsa o lastik tercih edilmelidir.

Kış Lastiklerini Kullanmak Gerekli midir?

Kış lastiklerinin üretimleri sırasında kullanılan kauçuk özel bir yapıdadır ve soğuk hava şartlarında lastiğin yere daha iyi tutunabilmesini sağlarlar. Bu özel kauçuk kar ve buz gibi zeminlerde araca daha iyi yol tutuşu sağlar. Elbette bu durum daha güvenli bir sürüş sağlamaktadır.

AB’de hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğünde kış lastiği takılması zorunludur.

Ancak kış lastiklerini 4 mevsim kullanmak doğru değildir. Çünkü kış lastiklerinin özel üretim olan kauçuğu sıcak havalara karşı çok dayanıksızdır ve hemen eriyebilir. Bu durumda aracın güvenliği tehlikeye düşebilir.

4 Tekerleğin Hepsi de Aynı mı Olmalıdır?

Aracın 4 tekerleğinin de aynı özelliklere sahip olması elbette aracın güvenliği için oldukça önemlidir. Aracın 4 tekerleğinin aynı olmadığı durumlarda araç savrulabilir de. Eğer sadece 2 tekerlek değiştirilecekse sadece ön tekerlekler ve sadece arka tekerlekler değiştirilmelidir.
Cevapla
Teşekkür Edenler:
#4
Lastik Üzerindeki Yazıların Anlamı

Örnekle açıklamak daha kolay olacaktır.

Üzerinde “175/75 R 20 92 T” yazan bir lastikle karşı karşıya olduğumuzu düşünelim. Peki, bu harfler ve rakamlar ne anlama geliyor?

175: Lastik taban genişliği (Kullanılan ölçü birimi milimetredir.).
75: Yanak genişliğinin lastik taban genişliğine oranı (% değeri).
R: Lastiğin radial (telli) olduğunu gösterir.
20: Lastik iç çapı, jant ölçüsüdür (Kullanılan ölçü birimi inçtir.).
92: Lastik üzerindeki yük endeksidir.

lastik-uzerindeki-yazilar-1.jpg

T: Lastiğin hız sınıfıdır. 

Hız sınıfları ve lastiklerin çıkabilecekleri maksimum hızlar (km/saat):


lastik-uzerindeki-yazilar-2.jpg

TL: Tubeless (iç lastiksiz). Halk dilinde “dubleks” olarak bilinir. 

TT: Tube-Type (iç lastikli).

RF: Rein-Force (güçlendirilmiş).

XL: Extra Load) (daha fazla yük).

Lastik Aşınma Miktarı Çizgisi


lastik-uzerindeki-yazilar-3.jpg

Şekildeki gibi lastiğin tabanında bulunan çizgiler, lastiğin ne kadar aşındığını görmenizi sağlar. Eğer lastiğin diş yüksekliği aşınıp bu çizgilere kadar gelmişse yol tutuş ve güvenli sürüş özelliklerinin azaldığını anlayabilirsiniz. 

Lastiğin Üretim Tarihi Nerede Yazar?

lastik-uzerindeki-yazilar-4.jpg

Örnekte görülen kısım, lastiğin üretim tarihinin yazıldığı kısımdır. Bu rakamları şöyle okumak gerekiyor: Son iki rakam üretim yılı, ilk iki rakamsa üretildiği haftadır. Yani bu örneğe göre lastik, 2012 yılının 46. haftasında üretilmiştir. Alacağınız lastiklerin son 2 yıl içinde üretilmiş olması gerektiğini de belirtelim.
Cevapla
Teşekkür Edenler:


Hızlı Menü:

Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi